A dm Magyarország már régóta elkötelezett a dolgozói jóllét és egészségkultúra támogatása mellett. 2019-ben nyertek a beneFit Prize pályázaton Biztosítások kategóriában különdíjat, majd 2023-ban pedig már a szakmai zsűri tagjaként köszönthettük őket és az idei évben is a dm Magyarország képviseli a Családbarát kategóriát. Ma Csoknyainé Horváth Gertruddal, a cég ügyvezetőjével és Nádasné Burnyoczki Judit, HR menedzserrel beszélgetünk a vállalati egészségkultúra és a családbarát intézkedések fontosságáról, de természetesen a korábbi évek beneFit Prize tapasztalatai is említésre kerülnek.
A dm Magyarország a tavalyi évben ünnepelte a 30. születésnapját. Ennek kapcsán kíváncsiak lennénk, hogy Ti mit emelnétek ki az elmúlt évtizedekből?
Nagyon büszke vagyok az elmúlt 30 évünkre, hiszen ez idő alatt a dm Magyarország piacvezetőjévé vált a drogéria szektorban. Jelenleg 263 üzletünk és 3700 munkatársunk van, ami hatalmas érdem, hiszen sikerült egy ilyen lojális csapatot felépítenünk. Az eltelt három évtized során kiemelkedő jelentőséggel bírtak a képzések, különösen a szakmai és személyiségfejlesztést támogató, belső trénerekkel lebonyolított programok. Emellett az egészségmenedzsment területén is jelentős előrelépést tettünk, sok időt és energiát fektetve ennek fejlesztésébe. Tavaly a családi napunk kiemelkedő esemény volt, hiszen 30. születésnapunkat egy nagyszabású rendezvény keretében ünnepeltük, ahol a munkatársak a családjaikat is magukkal hozhatták. Fontos hangsúlyozni, hogy a dm egy stabil és megbízható vállalat a magyar piacon és egész Európában, és elkötelezettek vagyunk a további fejlődés mellett.
Számotokra mit jelent a vállalati egészségkultúra és miért tartjátok fontosnak a fejlesztését?
A dm-nél kiemelt jelentőséget tulajdonítunk a fizikai, mentális és szociális egészség fejlesztésének. Hiszünk abban, hogy az egészség megőrzése és az egészséggel való foglalkozás elengedhetetlen, mivel a munkatársak így elkötelezettebbé és kiegyensúlyozottabbá válnak, ami pozitívan hat a munkavégzésükre is. Számunkra a cég sikere a munkatársakban rejlik, ezért nagyon fontos, hogy ők is érezzék: értékeljük őket, és törődünk az egészségükkel.
Milyen hatással vannak a családbarát intézkezkedések a vállalati egészségkultúrára?
Úgy gondoljuk, hogy az egészséggel kapcsolatos és a családbarát intézkedések nagyon szoros összefüggésben állnak egymással. Az, hogy munkavállalóink egészségesek és jól érzik magukat, jelentős hatással van a családi életükre is. Nagyon nem mindegy, milyen környezetben töltik a munkaidejüket, hiszen ez kihatással van arra is, hogy otthon mennyire lesznek kiegyensúlyozottak a mindennapjaik.
A dm Magyarország a Családbarát kategóriát képviseli, immáron másodszor. Nálatok milyen konkrét intézkedések valósultak meg a családbarát munkahelykialakítása érdekében?
Fontos megemlíteni, hogy a központi irodánkon kívül az üzlethálózatban és a raktárban is dolgoznak munkatársak. Emiatt úgy gondoljuk elengedhetetlen, hogy a munkaidőt összehangoljuk az otthoni idővel, figyelmet fordítva a munka-magánélet egyensúlyára. A rugalmasság kulcsszó számunkra; a központban dolgozó munkatársak például csoporton belül tudják megbeszélni, mennyi időt töltenek az irodában és mennyit otthon, ami akár egyénfüggő is lehet. Emellett pedig az üzlethálózatban is arra törekszünk, hogy a munkatársak rugalmasan beoszthassák a munkaidejüket, természetesen az üzletvezető felügyelete mellett.
Nagy hangsúlyt fektetünk továbbá az egészségmegőrzésre is. Munkatársainknak számos lehetőségük van szűrővizsgálatokon részt venni, kedvezményesen hozzáférhetnek egyéb vizsgálatokhoz, és van egy egészségprogramunk, amely keretében egészségbiztosítást biztosítunk számukra, ezt pedig panasz esetén és prevenciós céllal is igénybe vehetik.
Mindezek mellett azt is fontosnak tartjuk, hogy támogassuk a gyermeküket nevelő munkatársakat. Tehát különböző juttatásokat, például iskolakezdési támogatást és Mikulásünnepséget kínálunk, ahová természetesen az egész családot várjuk. De kiemelkedő esemény a családi napunk is, amelyet rendszeresen megrendezünk, szintén a teljes család számára.
Végül szeretném hangsúlyozni a vállalati kultúránkat, amely egyedülálló és értékeink középpontjában az ember, a vásárló és a partner áll. A mindennapi munkánk során, a vezetőink és az együttműködéseink révén is ezt az értéket képviseljük. Ahogy korábban már említettük, nagyon fontos, hogy aki elismert a munkahelyén, szívesen jár be dolgozni, hiszen ez kihatással lesz a magánéletére is.
A dm egyik munkáltatói szlogenje: „Éld meg másképp a munkát.” Milyen lépések és kezdeményezések segítik elő ezt a filozófiát a mindennapi munkavégzésben?
Az „Éld meg másképp a munkát” munkáltatói szlogen kialakításánál a legfontosabb szempontunk az volt, hogy bemutassuk a vállalati kultúránk egyedi aspektusait és kiemeljük, miben különbözik a DM a piacon. Kultúránk a bizalomra és a párbeszédre épül, ami azt jelenti, hogy minden munkatársat arra ösztönzünk, hogy szabadon kifejezhesse a véleményét. Támogatjuk őket abban, hogy önállóan és csapatban is jól tudjanak működni, hiszen az egész kultúrát közösen, együtt alakítjuk.
A dm Magyarország már a beneFit Prize alapítása óta részt vesz a programban - hol pályázóként, hol zsűritagként. Mit adott Nektek a legelső részvétel pályázóként és miben volt más a szakmai zsűri oldaláról való részvétel?
Pályázóként a beneFit Prize kiváló lehetőség arra, hogy a cégek rendszerezzék intézkedéseiket, beleértve az egészségre és a családbarát programokra vonatkozóakat. Nagy előny, hogy ezeket egyben láthatjuk és strukturálhatjuk, valamint újra kommunikálhatjuk. Emellett fontosnak tartjuk, hogy utána áttekintsük az új elemeket, amelyeket a jövőben be tudunk építeni a programjainkba.
A szakmai zsűri visszatérő tagjaként már rendelkeztek tapasztalattal a beérkező pályázatok értékelésében. Van esetleg olyan szempont, amire kiemelt figyelmet szenteltek majd a családbarát kategóriában?
Az utóbbi években többször elnyertük a Családbarát Magyarország Központ által megítélt Családbarát díjat, és a dm Magyarország többszörösen tanúsított családbarát munkahely. Úgy véljük, hogy példamutató vállalatként jelentős mértékben hozzájárulhatunk a beneFit Prize zsűrijéhez. Szeretnénk segíteni más vállalatoknak abban, hogy milyen intézkedéseket érdemes beépíteniük a mindennapjaikba. Különösen érdekes látni, hogy a különböző vállalatok a családbarát intézkedések terén hol helyezik a fókuszt, hiszen ezen a téren jelentős eltérések is előfordulhatnak.
Milyen tapasztalatokkal gazdagodtatok a beneFit Prize 2023 zsűrizése során?
Nagyon különleges élmény volt zsűriként részt venni a pályázatok értékelésében. Rendkívül érdekes volt mélységében megvizsgálni a különböző vállalati kategóriákat, hiszen nem mindegy, hogy egy kisvállalatról, középvállalatról, nagyvállalatról vagy giga vállalatról van szó. Látni, milyen kreatív megoldásokat talál a cégek ezen a téren, igazán inspiráló. Úgy gondolom, hogy ez a tapasztalat jelentős rálátást ad arra, hogy évről évre egyre több vállalat foglalkozik a munkatársak egészségének és a családbarát intézkedéseknek a fontosságával.
Milyen szempontok alapján értékelitek majd a pályázó vállalatokat a családbarát kategóriában az idei évben?
A pályázatok kapcsán kiemelten fontosnak tartjuk, hogy mindenkit önmagához képest értékeljünk. Természetes, hogy egy kisvállalat lehetőségei nem olyan bőségesek, mint egy gigavállalaté, ezért ezt lényeges szempontnak tekintjük. A juttatási megoldások egyedisége mellett ezt is figyelembe vesszük a bírálat során.
A DM Magyarország esetében milyen módon van lehetőség dolgozói jóllét programok hatékonyságának mérésére?
A dm 14 országban van jelen Európában, ezért rendszeresen végezünk nemzetközi szintű elégedettségi felméréseket. A legutóbbi felmérésünk rendkívül sikeres volt, hiszen a munkatársak nagy része részt vett benne, ami különösen büszkeséggel tölt el minket. Az eredmények is nagyon pozitívak voltak, és ami még fontosabb, a munkatársak ötleteket és javaslatokat is megosztottak arról, mit szeretnének a jövőben a DM-től látni. Ezeket figyelembe vesszük, például a rugalmasság és a home office lehetősége, a családi nap, valamint az egészségbiztosítási kártya bevezetése mind innen ered.
Mi volt a legutóbbi juttatás vagy dolgozói program, ami bevezetésre került nálatok?
Az egyik legutóbbi intézkedéseink egyike; a 30 éves jubileum kapcsán egy 170.000 Ft-os összegű juttatás. Ezt minden munkatársunk megkapta tőlünk óraszámtól és pozíciótól függetlenül, az összeget pedig bármelyik dm üzletben tudták levásárolni a kollégák.
Milyen egyéb jólléti programokat vezettetek be az elmúlt években, amelyek a legnépszerűbbek a munkavállalóitok körében?
Elindultunk egy nemzetközi szintű közös egészségfejlesztési programban, a dm 14 országban van jelen és ezen program keretében minden országában hasonló kampányokat szervezünk. Most már második éve, hogy különböző periódusokban valósítjuk meg ezeket a kezdeményezéseket. Idén a női egészség volt a fókuszban, amely rendkívül sikeres volt és nagyon sok pozitív visszajelzést, valamint részvételt tapasztaltunk a munkatársak részéről. Ezt biztosan folytatni fogjuk, mivel látjuk, hogy nagy igény van rá.
Ezen kívül továbbra is megrendezzük a már hagyományos foci tornánkat, ahol a dm munkatársai és a partnerek focistái mérettetik meg magukat. A rendezvény eredményeként adományt gyűjtünk és juttatunk el egy kiválasztott szervezethez. Egyre népszerűbbé válik a Balaton-RUN rendezvényünk is, amelyre minden évben új elemeket építünk be. Családbarát munkahelyként természetesen a teljes családokat várjuk, és a rendezvény nyitott a nagyközönség számára is.
Mit tanácsolnátok azoknak a vállalatoknak, akiknél a családbarát programok még kezdeti stádiumban vannak és szeretnék fejleszteni ezeket az intézkedéseket? Hol érdemes elkezdeni?
Mindenképpen kezdjék el! Ez lenne a legfontosabb tanácsom. Érdemes kicsiben is indítani, hiszen bármilyen apró lépés jelentős hatással lehet a munkatársakra. Legfőképpen a munkatársakat kell megkérdezni, hogy mire van igényük és mi az, ami értéket képvisel számukra. Erre buzdítanám a vállalatokat.
Pályázzatok Ti is! Nagyon várjuk a pályázataitokat, és bízunk benne, hogy találkozunk a díjátadón!