Nevetve megoldottuk: színházi HR-tréning és munkahelyi konfliktuskezelési technikák az első Connect Conflict Nighton

Digitalizáció - Nevetve megoldottuk: színházi HR-tréning és munkahelyi konfliktuskezelési technikák az első Connect Conflict Nighton

A tehetséges alkalmazott, akinek az ötletét sajátjaként mutatja be a felettese. A kolléga, aki folyton kávé- és cigiszünetekre rángatja el a többieket a feladataik elől. Az arrogáns, határokat nem ismerő főnök, aki bántó megjegyzésekkel nyomasztja a csapatát. Csak néhány azokból a jól ismert munkahelyi figurákból, akiket a Connect Conflict Nighton megformáltak az Itt és Most Társulat nagyszerű színészei, hogy különböző munkahelyi konfliktushelyzeteket mutassanak be. A Blue Colibri Connect Konferenciáján már nagy sikert aratott program ezúttal a 6SZÍN-be látogatott el, és nincs megállás: november 21-én irány az Átrium, jön a Connect Conflict Night 2.0!

Improvizációs színház a munkahelyi konfliktusok ábrázolására

A feloldatlan munkahelyi konfliktusok sok stresszel járhatnak, egy domináns akarat érvényesülése másokat áldozati szerepekbe kényszeríthet, ez pedig lehetetlenné teszi a kooperációt. Az empátia gyakorlása nélkül könnyen zsákutcában találhatjuk magunkat. Az adott helyzetben a megfelelő stratégiát alkalmazva azonban ezek a konfliktusok kezelhetőek. 

Hogyan adjunk konstruktív visszajelzést? Hogyan mondjunk nemet? Tipikus munkahelyi szituációk, amelyekben kissé elveszettnek érezhetjük magunkat. A konfliktuskezelés azonban fejleszthető, tanulható. A nézők által beküldött konkrét eseteket improvizációs színészek (Janó Anna, Szőke Gábor, Madaras Attila és Gregus László) vitték színpadra, majd kommunikációs és pszichológus szakértőkből álló csapat elemezte, formálta a színészek játékát.

Egy szakértő team javaslatai és az ismerős munkahelyi figurák, szituációk

A Connect Conflict Nighton Végh József klinikai szakpszichológus és Szerémi Péter kommunikációs tréner mellett Bán-Horváth Veronika, az Itt és Most Társulat művészeti vezetője segített abban, hogy a kissé kényelmetlen helyzeteket is megtanuljuk magabiztosan kezelni. A két felvonás közötti szünetben az Eureka Games csapata egy networking játékot is hozott a nézőknek. Az este házigazdája pedig a Blue Colibri csapatából Barathi Tamás Co-Founder & CEO volt, aki ezúttal nem csak a szituációkat mutatta be, de a DISC-módszertan szerinti személyiségtípusokat is társított a szereplőkhöz. 

Ez a modell épp a leegyszerűsítés révén nagyon sokat segít abban, hogy megértsük, hogyan viselkednek különböző helyzetekben az egyes emberek. A kategóriákat színekkel is be lehet mutatni (pl. piros: domináns, határozott, versengő; sárga: lelkes, optimista, felületes; zöld: megbízható, segítőkész, stabil; kék: analitikus, pontos, túlzó stb.), és persze ezeket lehet vegyíteni is egymással.

Együtt figyelni, hogy a kiélezett kommunikációs helyzetekben ezek a jól ismert karakterek hogyan viselkednek, majd az instrukciók hatására hogyan formálódnak, erősödnek meg, nemcsak tanulságos, hanem nagyon szórakoztató is. A hirtelen felszakadó elégedetlenség, a két egymásnak feszülő domináns típus vetélkedése, vagy ahogy a megadó, beletörődő karakter végre a sarkára áll, egyik vicces helyzetet teremti a másik után. Magunkra és kollégáinkra ismerhetünk, végiggondolhatjuk, mi mit tennénk az adott helyzetben. Végh Józseftől, Bán-Horváth Veronikától és Szerémi Pétertől pedig könnyen elsajátítható, profi technikákat leshettünk el. 

Munkahelyi konfliktusok, kezelési stratégiák szórakoztatóan 

A színházi est során sok munkahelyen „jártunk”, étteremben, kereskedelmi, logisztikai, energetikai cégnél, marketingosztályon, könyvelőirodában. „Találkoztunk” különböző szinteken dolgozó munkavállalókkal, helyettesekkel, főnökökkel. És rengeteg rázós munkahelyi helyzetben kaptunk kiváló konfliktuskezelési stratégiai tippeket. A teljesség igénye nélkül persze, de párat elevenítsünk is fel a nagyszerű jelenetekből.

  • Egy klasszikus kakaskodás 

Két domináns munkatárs egymásnak feszül, mert rosszul sikerült a prezentáció, ki kell javítani. Szerémi Péter szerint egy ilyen helyzetben az működik a legjobban, ha bele tudjuk képzelni magunkat a másik helyébe, és a visszajelzésre nyitottan, empatikusan próbáljuk rendezni a konfliktust. Végh József hozzátette, hogy az olyan szuggesztió is jó stratégia, mint hogy képesek vagytok ti ezt remekül megcsinálni, tegyétek meg. „A kell mindig negatív stresszt okoz, helyette szabad, lehet, meg tudjátok csinálni – ez mindig pozitív érzelmi hullámhosszokat fog megmozgatni bennünk” – tette hozzá a klinikai szakpszichológus.

  • „Vállalhatatlan a modorod, egy tapló vagy!” 

Az egyik legnehezebb témát feldolgozó szituáció volt, amikor egy „nagyon piros” főnök verbálisan zaklatja, bántja, megalázza a kollégákat. Ami biztos, hogy a visszajelzés nem maradhat el Szerémi Péter szerint, „valakinek jeleznie kell, hogy fejezze be, mert ez nem esik jól”. Ugyanakkor ha agresszív a megállítás, vagy minősítés van benne, még rosszabb lehet a helyzet, így itt is el kell találni a megfelelő energiaszintet. 

  • „Büszke vagyok rád, zseni vagy, imádlak, mondjad, figyelek...” – de nem figyel

Egy „sárga” karaktertípusú felettessel egy csendes, „zöld” helyettesnek esélye sincs szóhoz jutni. A kérdés viszont fontos lenne, hiszen nagyon nehéz úgy fejlődni, ha mindig csak pozitív visszajelzésekkel bombáznak. Ez Végh József szerint a tipikus eligazítás hiányában történő vezetés, amikor nem mondják meg, mit hogyan lehet jól csinálni, pedig erre szükség van. A különböző energiaszint, vagyis a csendesebb, visszafogottabb tónus a harsány, pörgős fél lehengerlő stílusával szemben ugyancsak kiigazításra szorul. Ha az egyik próbál valami komolyat mondani, de a másik fél elhülyéskedi, ott megreked a kommunikáció. A szakértők szerint muszáj picit leszelídíteni az ilyen helyzetekben a másikat, és nyomatékosítani, hogy amiről beszélni szeretnénk, fontos számunkra, és fajsúlyos dolog.

  • Kinek az ötlete az égő róka? – „Ha áldozat maradsz, sosem fogod megnyerni a csatát”

Az este egyik legszórakoztatóbb jelenete volt, amikor a bátortalan, konfliktuskerülő munkavállaló szembeszállt felettesével, aki sajátjaként mutatta be az új logóötletet. A hirtelen fellobbanó verbális agressziótól kanyargós és nagyon szórakoztató utakon jutottunk el a szakértők instrukcióival a kijózanító, konstruktív, nem támadó felnőtt kommunikációig. 

Novemberben folytatjuk!

A Connect Conflict Night egy egész estés, nevetve tanulós színházi HR-tréning keretében foglalkozott a konstruktív visszajelzés és a nemet mondás munkahelyi kihívásaival. A november 21-i Conflict Night 2.0 már az Átriumban várja az érdeklődőket vadonatúj szituációkkal. Az állásinterjú, a fizetésemelés és az előléptetés kerül terítékre, a szituációkat pedig ezúttal is az életből merítik, hiszen a nézők által beküldött konfliktushelyzeteket fogják feldolgozni.

Az est utolsó perceiben egy kis teaserként már belepillanthattunk a következő est témájába is: egy szerviztechnikus és nagyon lendületes, érzelmes, éppen terhes felesége fizetésemelést kér a főnöktől, aki ezt vissza akarja utasítani. De hogyan? Ilyen és ehhez hasonló konfliktushelyzetek és profi tárgyalási stratégiák várják a nézőket a november 21-i Conflict Night 2.0-án. További információkat ide kattintva lehet találni, és már jegyek is kaphatóak.