Fenntarthatóság és jóllét kéz a kézben - beneFit Prize interjúsorozatunk következő részében Pécsi Judittal, az UNION Biztosító HR vezetőjével beszélgettünk

Fenntarthatóság és CSR - Fenntarthatóság és jóllét kéz a kézben - beneFit Prize interjúsorozatunk következő részében Pécsi Judittal, az UNION Biztosító HR vezetőjével beszélgettünk

Az UNION Biztosító a beneFit Prize – for Happy Employees 2024 zsűrijében a Fenntarthatóság & CSR szakmai kategóriát képviseli. Pécsi Judit HR vezetővel beszélgettünk a vállalati egészségkultúra és a fenntarthatóság összefüggéseiről. Szó esett az UNION 1LIFE munkavállalói programról, a juttatási rendszer fenntarthatósági aspektusairól, valamint arról is beszélgettünk, hogy a vezetőség milyen szerepet játszik a dolgozói jóllét és a vállalati egészségkultúra fejlesztésében.

 

Mesélnél nekünk kérlek az UNION 1LIFE céges hitvallásról és munkavállalói programról? Mit jelent ez pontosan és hogyan támogatja a dolgozókat?

Az UNION Biztosítónál fontos számunkra, hogy ugyanazon elvek mentén gondolkodjunk üzleti tevékenységünkben és munkáltatóként is. Egységes szemléletünk jól tükröződik CSR stratégiánkban is, amely szorosan kapcsolódik biztosítási tevékenységünk logikájához és a hosszútávú elkötelezettségünkhöz is. Számunkra lényeges, hogy partnereink tartósan számíthassanak ránk – nemcsak adományok, biztosítás vagy kommunikációs támogatás révén, hanem személyes kötődéseken keresztül is, hogy valódi közösségeket építhessünk.

Ez az egységes szemlélet munkáltatóként is meghatározó számunkra, amelyet a 1LIFE programban fogalmaztunk meg. Hisszük, hogy egy életünk van, amelyben a munka és a magánélet nem választható külön: célunk, hogy olyan munkahelyet teremtsünk, ahol egyéni céljaink találkoznak vállalatunk értékeivel, és ahol teljes emberekként élhetjük meg a mindennapokat.

Az UNION 1Life mögött az az elgondolás áll, hogy minden helyzetben és feladatban teljes lényünkkel vagyunk jelen. Munkavállalóink elkötelezettsége szempontjából ez alapvető fontosságú. Az egészségkultúra támogatásával hiszünk abban, hogy egyszerre tudjuk támogatni vállalatunk üzleti sikerét és minden kollégánk személyes jóllétét is.

 

Számodra mit jelent a vállalati egészségkultúra?

Személyesen nem hiszek a munka és a magánélet éles elválasztásában, de abban igen, hogy minden fontosnak bele kell férnie az életbe. Számomra az a lényeg, hogy bármilyen tevékenységet teljes emberként végezzek, és ezt a szemléletet képviselem a munkahelyemen is. Ahogyan mondani szoktam, minden egyszerre jön a csövön. A vállalati egészségkultúra szorosan összefonódik azzal, hogy hogyan tudjuk megszólítani kollégáinkat a munkahelyen. Fontosnak tartom, hogy a munkahely egész emberként szólítsa meg a munkavállalót és lehetőséget biztosítson arra, hogy a munkatársak teljes lényükkel tudjanak jelen lenni. Az egészség fogalma számomra nemcsak a fizikai állapotról szól, hanem arról is, hogy hogyan tudja egy cég párhuzamosan támogatni az üzleti céljait és a munkavállalói személyes fejlődését. Ezt az integrált megközelítést tartom a legfontosabbnak a vállalati egészségkultúrában.

 

Véleményed szerint, milyen szerepet játszik a vezetőség az egészségkultúra támogatásában és fejlesztésében?

Véleményem szerint az egészségkultúra kialakításában a vezetőknek rendkívül markáns szerepe van, hiszen ők a döntéshozók. Nagy jelentőséggel bír, hogy ők maguk hogyan gondolkodnak az egészségről és miben vesznek részt. Az egészségről való gondolkodás gyakran a juttatásokon és különböző programokon keresztül valósul meg egy vállalatnál. A magyar vállalatokra ugyanakkor jellemző, hogy a juttatásokkal kapcsolatos döntéseket befolyásolja az aktuális adókörnyezet, és az, hogy mit lehet kedvezményesen adni. Ha egy vállalat azt kommunikálja, hogy számára az egészség érték, és hogy a munkavállalók egészsége fontos, akkor ezt nem szabad adózási szempontok alapján évről évre változtatni. Tehát, hogy egy vállalat milyen juttatásokat kínál, és hogy a vezetőség hogyan áll e mögé, jól mutatja azt is, hogy a vállalat milyen értékeket képvisel. A vezetőknek kulcsszerepük van az értékek képviseletében és a személyes példamutatásban, ami a döntéseiken túl is óriási jelentőséggel bír.

 

Az UNION javadalmazási politikája összhangban van a fenntarthatósági célokkal. Hogyan biztosítjátok, hogy a dolgozói juttatási rendszer ne csak a munkavállalók elégedettségét és jóllétét, hanem a fenntarthatóságot is támogassa?

A fenntarthatóság kulcsfontosságú egy biztosító társaság számára, hiszen üzleti célunk az, hogy ügyfeleink hosszú távon számíthassanak ránk. Ezért a hosszú távú és felelős gondolkodás a biztosítói működés alapvető részét képezi, mondhatni, hogy ez a gondolkodásmód a működésünk DNS-ébe van kódolva.

Emellett a fenntarthatóság üzleti szempontból is megjelenik a termékfejlesztések során. Fontos, hogy milyen termékeket fejlesztünk és milyen alapokba fektetünk. A biztosítók azok, akik a kockázatokat vállalják, így kulcsszerepet játszunk az ESG (környezeti, társadalmi és irányítási) kockázatok értékelésében és beárazásában. Véleményem szerint nem csupán természetes résztvevői vagyunk ennek a piacnak, hanem komoly alakítói is.

Ha a fenntarthatóságról beszélünk, érdemes figyelembe venni a saját üzleti fenntarthatóságunkat is. Meg kell vizsgálnunk, milyen irodaépületben dolgozunk, hogyan kezeljük a fűtési és hűtési rendszereinket, és milyen szinten állunk a digitalizációval és a papírhasználattal. Amikor a fenntarthatóságot emlegetjük, számomra mindig a saját környezetem, munkavállalói élményeim valamint a vállalati kultúránk jut eszembe.

Nem hiszem, hogy lehet eltérő kultúrákat működtetni, ugyanaz tükröződik a vállalati környezetben munkáltatóként, mint az üzleti működésben. Ezeknek a tényezőknek mindig együtt kell mozogniuk. A munkavállalói juttatások pedig rendkívül fontos szerepet játszanak: ezek igazán megmutatják, hogy egy vállalatnak milyen értékei vannak. Azok a juttatások, amelyeket évekig változatlanul, az adózási környezettől függetlenül fenntart egy vállalat, valódi értékek lesznek. Fontos megvizsgálni, hogy ezek az értékek milyen viszonyban állnak a fenntarthatósággal.

 

Mesélnél nekünk kérlek a Zöld Lépések Programotokról? Hogyan integráljátok a fenntarthatósági szempontokat a vállalat mindennapi működésébe?

A Zöld Lépések program az UNION környezet- és egészségtudatos kezdeményezéseinek gyűjtőneve. A program három alappillérre épül. Minden kezdeményezésünkben az első az edukáció, majd az ismeretek elmélyítése. A végső célunk pedig az, hogy az emberek személyesen tapasztalhassák meg az elért eredményeket, ezáltal válik igazán emberközelivé a program. Például, a környezeti aspektusokkal kapcsolatban egy ESG előadással indítunk, majd további tartalmakat kínálunk, mint például az ételpazarlás csökkentésére és a szelektív hulladékgyűjtésre vonatkozó ismeretek. Ezt követően pedig elvisszük az érdeklődőket pl. egy hulladékfeldolgozó üzembe vagy egy szennyvíztisztító telepre, ahol láthatják, hogyan adódnak össze a kis lépések. Ezek a lépések egyénként talán nem tűnnek óriási jelentőségűnek, de vállalati, városi vagy akár társadalmi szinten már komoly hatással bírhatnak. Összességében úgy véljük, hogy a programunk edukációval kezdődik, és személyes tapasztalatokkal zárul.

 

Hogyan méritek a dolgozói programoknak, kezdeményezéseknek a hatékonyságát?

A környezet- és egészségtudatosság széles téma, ezért egy munkahely számára kulcsfontosságú tudni, mi az, ami valóban érdekli a munkavállalókat. A legnagyobb siker akkor érhető el, ha a vállalat olyan programokat valósít meg, amelyek a dolgozók személyes érdeklődéséhez és céljaihoz kapcsolódnak. Mi is felmértük ezeket az igényeket, és különböző kategóriákat hoztunk létre, mint például egészség, sokszínűség, környezettudatosság/ fenntarthatóság és a kutyás tematikák.

A kategóriáknak nagykövetei vannak, akik személyes hitelességet adnak a programokhoz. A  kutyás program az egyik legizgalmasabb és legnagyobb érdeklődésre számot tartó téma. Idén például a kutyanagykövetes program keretében az érdeklődőket egy kutyaotthonba vittük, ahol közösen kitakarítottuk az intézményt, kutyatápot adományoztunk, és kutyaterápiás előadásokat is tartottunk. Emellett a sportolás is összekapcsolható a kutyákkal való sétáltatással. Az a különlegesség ebben, hogy ha tudjuk, mi az, ami a munkavállalóknak fontos, könnyen megtalálhatjuk a hiteles nagyköveteket. Ráadásul ezek a kategóriák nem zárják ki egymást; rendkívül jól kombinálhatók, így még szélesebb spektrumot fedhetünk le a munkavállalók igényeinek kielégítése érdekében.

 

Hogyan ismerkedtél meg a beneFit Prize pályázattal?

A beneFit Prize-ról egy-két évvel ezelőtt hallottam először, méghozzá egy pályatársamtól, egy HR-es kollégától. Emlékszem, mit mondott: „Van itt egy pályázat, ahol nem kis regényt kell írni. Nem egy „érettségi tételt” kell kifejteni, hanem egy nagyon barátságos formátumot találunk, amely időhatékonyan felméri, mit csinál egy vállalat, és egyúttal gondolatébresztő is.” Ez az első benyomás mindenképp felkeltette az érdeklődésemet.

 

Mi motivált benneteket, hogy az idei évben részt vegyetek a beneFit Prize zsűrijében?

Az UNION az egyik legnagyobb szereplője az egészségbiztosítási piacnak, így az egészséggel való kapcsolatunk üzletileg is adott. Emellett az UNION 1LIFE munkáltatói brandünk révén arra törekszünk, hogy mivel egy életünk van, tegyük élhetőbbé és szerethetőbbé a munkahelyünket is. Ez a megközelítés nemcsak üzletileg, hanem munkaadói szempontból is erős kapcsolódást biztosít számunkra. A beneFit Prize zsűrijében való részvételünket az motiválta, hogy a díj egyre értékesebb és a szakmában egyre nagyobb presztízzsel bír. Olyan ügyet képvisel, amely mellé az UNION is szívesen áll, és személyesen én is elkötelezett vagyok mellette.

 

Melyik szakmai kategóriát képviseli az UNION és miért erre esett a választás?

A beneFit Prize 2024 szakmai zsűrijében, az UNION a fenntarthatóság kategóriát képviseli. Azért erre esett a választásunk, mert a fenntarthatóság szorosan kapcsolódik üzleti működésünkhöz, a saját környezetünkhöz és ahhoz, amit munkáltatóként képviselünk. Szóval úgy gondoljuk, hogy ez a háromszoros találat számunkra.

 

Milyen szempontok alapján fogjátok értékelni a pályázó vállalatokat a választott kategóriákban? Mi a legfontosabb a számotokra, amikor a beérkező pályázatokat vizsgáljátok?

Nagyon kíváncsian várom a pályázatokat. Számomra ez nem csupán örömmunka, hanem tanulási lehetőség is. Amikor a pályázatokat értékelem, arra figyelek, hogy azok hogyan reagálnak egy adott üzleti problémára vagy kihívásra. Fontos számomra, hogy a kiindulási helyzet világos legyen. Érdekel, hogy a megoldás milyen mértékben tudta megmozdítani a vállalatot, és azt is szeretném tudni, hogy milyen konkrét lépéseket tettek, mi valósult meg, mit tanultak belőle, és közép- és hosszútávon mit terveznek e tapasztalatok alapján. Ezeket a szempontokat keresem legjobban a pályázatokban.

 

Mit adhat szerinted a pályázók számára a beneFit Prize – for Happy Employees pályázaton való részvétel?

A beneFit Prize nagyszerű lehetőséget kínál arra, hogy átgondoljuk, hol állunk az egészségkultúrával kapcsolatban. Meggyőződésem, hogy munkáltatóként senki sem  a startvonalról indul és nem állhat  nullánál. Ez tehát egy remek alkalom arra, hogy auditáljuk magunkat, elmélyedjünk a helyzetünk elemzésében és tisztábban lássuk, merre szeretnénk haladni. A pályázat segít meghatározni a célkitűzéseinket és az utat, amit be szeretnénk járni. Ha valaki szeretné végig gondolni ezt a folyamatot, érdemes elindulnia ezen a pályázaton.

 

Hogyan látod a beneFit Prize szerepét a vállalati egészségkultúra népszerűsítésében?

Az a tapasztalatom, hogy sok vállalat komoly értéket teremt, és rengeteget dolgozik az egészségkultúra fejlesztésén. Azonban gyakran előfordul, hogy annyira elmerülünk a munkában, hogy nincs időnk arra, hogy mindezt a külvilág felé megosszuk. Úgy érezzük, hogy ez egy plusz feladat, ami már nem fér bele a napi rutinba. Éppen ezért vagyok hálás a beneFit Prize-nak, mert egy olyan formátumot kínál, amely nem igényel túlzottan sok munkaórát, viszont bőven ad teret a gondolkodásnak. Véleményem szerint ez egy nagyon jó kombináció.

 

Mit tanácsolnál azoknak a vállalatoknak, akiknél most kezdik el fejleszteni a dolgozói jóllét programokat?

Aki most kezd egészségkultúrát építeni, annak két tanácsot tudok adni. Először is, hidd el, hogy nem nulláról indulsz! Szedd össze azokat a kincseket, amelyek már most is a rendelkezésedre állnak, és gondolkodj ebből a szemszögből. A második tanácsom pedig az, hogy ne néhány ember akarja jószándékkal megváltani a világot. Kérdezd meg a munkavállalóidat! Okos emberekkel dolgozunk, akiknek határozott véleményük van arról, hogy számukra mi a fontos. Érdemes erre az alapra építkezni.

 

Hogyan látjátok a fenntarthatóság jövőjét a vállalati szférában? Milyen trendeket vártok ezen a területen és hogyan tervezitek az UNION-nál ezeket a változásokat követni?

A törvényalkotás motivációt nyújt arra, hogy rendszerszemléletben gondolkodjunk és folyamatosan foglalkozzunk a fenntarthatóság kérdéseivel. Magamnak úgy fogalmaztam meg, hogy ez egy olyan terület, ahol először a kötelező táncot kell eltáncolni. Itt különféle adatszolgáltatásokra és jelentéstételi kötelezettségekre gondolok, például azoknál a cégeknél, amelyek tőzsdén jegyzettek és riportokat kell benyújtaniuk. Ez az adatszolgáltatás nemcsak a mérhetőség szempontjából fontos, hanem minőségi szempontból is új témákat feszeget. Használjuk ki tehát ezt a kötelező táncot, mert a lehetőségekből remek, szabadon választott táncokat tudunk koreografálni.

 

Nálatok mi volt az utolsó dolgozói juttatás, amely bevezetésre került?

A legutóbb bevezetett juttatásunk közvetlenül az egészséghez kapcsolódik, és az „Ismerd meg, mélyítsd el, mérd meg!” program három pillérére építkezik. Idén például a táplálkozásra fókuszáltunk, előadással indítottunk, amelyet videókkal tettünk még tartalmasabbá, és lehetőséget biztosítottunk a munkavállalóknak, hogy személyesen konzultáljanak egy dietetikussal.  De a program keretében tavaszi mozgásprogramot is szerveztünk, a folytatásában pedig az érzékszervekre összpontosítunk.

 

Milyen lépéseket javasolnál, hogy a vállalati egészségkultúra fejlesztését célzó kezdeményezések sikeresek legyenek?

Véleményem szerint a vállalati egészségkultúrában a biztosításoknak jelentős szerep jut. Az úgynevezett szolgáltatásfinanszírozó biztosítások esetében a vállalat egy adott díjat fizet, és cserébe a munkavállalók ennek sokszorosát használhatják fel szolgáltatás formájában. A magánegészségügyi szolgáltatásokban való részvételi lehetőség óriási jelentőséggel bír a munkavállalók számára, különösen akkor, ha a szükséges ellátást is megszervezik.

 

Szerinted miért érdemes nevezni a beneFit Prize pályázaton?

A beneFit Prize pályázaton való részvétellel a pályázóknak lehetősége adódik átgondolni, hol tartanak jelenleg, és milyen eredményeket értek el eddig. Üzleti szereplőként mindannyian azt várjuk, hogy komolyan tényezőként gondoljanak ránk. Ez az eredményorientált szemlélet pedig hozzájárul a további fejlődéshez.

Legyetek ott a leggondoskodóbb munkáltatók között és találkozzunk a beneFit Prize 2024 Díjátadó Gáláján!